28/03/2024 10:45

Bećirović: Predložio sam formiranje jednog Ministarstva zdravstva BiH umjesto postojećih 13 skupih i nepovezanih ministarstava zdravstva

Zvanično sam u parlamentarnu proceduru uputio dva zakona (Prijedlog zakona o dopuni Zakona o Vijeću ministara Bosne i Hercegovine i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ministarstvima i drugim organima uprave Bosne i Hercegovine) s ciljem formiranja Ministarstva zdravstva BiH. Državi Bosni i Hercegovini je potrebno jedno ministarstvo zdravstva, a ne postojećih trinaest (13) skupih i nepovezanih ministarstava.

Više je nego jasno da se zdravstveni sistem u Bosni i Hercegovini nalazi u lošem stanju. Neefikasan sistem, komplikovane procedure, zastarjela oprema, neuslovne bolničke sobe, dugovanja zdravstvenih ustanova, niske plate i masovan odlazak medicinskih radnika, samo su neki od brojnih problema zdravstvenog sistema u Bosni i Hercegovini. Korona kriza je dodatno razotkrila brojne slabosti zdravstvenog sistema u Bosni i Hercegovini.

Zašto treba formirati Ministarstvo zdravstva BiH?

Oblast zdravstva u Bosni i Hercegovini je prema trenutnim ustavnim rješenjima, u nadležnosti entiteta (RS), podijeljenoj nadležnosti entiteta i kantona (FBiH), odnosno u nadležnosti Brčko Distrikta BiH. Tako su, u Bosni i Hercegovini, trenutno na snazi tri Zakona o zdravstvenoj zaštiti i tri Zakona o zdravstvenom osiguranju. Takav složen sistem skupo košta sve građane Bosne i Hercegovine.

U entitetu FBiH trenutno postoji Federalno ministarstvo zdravstva i 10 kantonalnih ministarstava zdravstva, te Zavod zdravstvenog osiguranja i reosiguranja FBiH i 10 kantonalnih zavoda zdravstvenog osiguranja. Entitet RS ima ministarstvo zdravlja i socijalne zaštite i Fond zdravstvenog osiguranja, a u Brčko Distriktu BiH egzistira Odjel za zdravstvo i ostale usluge pri Vladi Brčko Distrikta BiH, te Fond zdravstvenog osiguranja Brčko Distrikta BiH. Na entitetskom nivou formirane su i agencije za akreditaciju u zdravstvu i to Agencija za kvalitet i akreditaciju u zdravstvu u FBiH i Agencija za certifikaciju, akreditaciju i unapređenje kvaliteta zdravstvene zaštite RS-a. Od organa na nivou države Bosne i Hercegovine, značajno je izdvojiti jedino Odsjek za zdravstvo pri Ministarstvu civilnih poslova, a od propisa koji se primjenjuju u cijeloj Bosni i Hercegovini najznačajniji je Zakon o lijekovima i medicinskim sredstvima.

Očigledna neefikasnost i fragmentiranost sistema sa jedne, te različitost zakonskih i podzakonskih propisa u pojedinim dijelovima zemlje sa druge strane, znatno doprinosi različitom tretmanu pacijenata, odnosno situaciji u kojoj stanovnici u jednom dijelu Bosne i Hercegovie imaju manja ili veća prava iz oblasti zdravstvenog osiguranja, lakši ili teži pristup zdravstvenim uslugama, te bolji ili lošiji kvalitet tih usluga od stanovnika u drugom dijelu. Upravo je to jedan od niza opravdanih razloga zbog kojih treba formirati Ministarstvo zdravstva BiH koje bi, između ostalog, u ovoj oblasti provelo opsežne reforme koje bi trebale rezultirati eliminiranjem ovih razlika.

Iako se zdravstvena zaštita u Bosni i Hercegovini formalno temelji na načelima solidarnosti, sveobuhvatnosti, kontinuiranosti, efikasnosti, dostupnosti i cjelovitog pristupa, evidentno je da mogućnost pristupa zdravstvenim uslugama, kao i njihov kvalitet nisu jednaki na prostoru cijele Bosne i Hercegovine. Naime, u nekim kantonima u FBiH, jednako kao i u nekim regijama u RS, odnosno u Brčko Distriktu BiH, zdravstvene ustanove nemaju materijalne, niti kadrovske uslove da stanovnicima tih područja osiguraju odgovarajući nivo zdravstvene zaštite. Stoga su stanovnici tih područja prinuđeni zdravstvene usluge koristiti u nekada i vrlo udaljenim centrima. To je, opet, često povezano i sa kompliciranom administrativnom procedurom koja je uređena Sporazumom o načinu i postupku korištenja zdravstvene zaštite osiguranih lica na teritoriji Bosne i Hercegovine, van teritorije entiteta, odnosno Distrikta Brčko, kome osigurana lica pripadaju, odnosno Sporazumom o načinu i postupku korištenja zdravstvene zaštite van područja kantonalnog zavoda zdravstvenog osiguranja kome osiguranik pripada.

Navedeni, kao i brojni drugi podaci, pokazuju da su ključni problemi zdravstvenog sektora u Bosni i Hercegovini neujednačen pristup zdravstvenoj zaštiti na cijelom teritoriju države, nizak nivo kvaliteta usluga, nedostatak povjerenja stanovništva u zdravstveni sektor i korupcija u zdravstvu.

Zastarjela tehnologija i nedostatak sredstava za ulaganje u novu opremu za posljedicu ima nemogućnost pružanja određenih medicinskih usluga, zbog čega su teško oboljeli pacijenti često prinuđeni da ove medicinske usluge traže u inozemstvu, uglavnom o svom trošku. Veliki problem predstavlja i neadekvatan i netransparentan sistem finansiranja, te velika akumulirana uzajamna dugovanja ustanova u sistemu zdravstvene zaštite, kao i dugovanja prema dobavljačima, uglavnom za lijekove i medicinska sredstva.

Navedeni, kao i brojni drugi opravdani razlozi, jasno govore da se više ne smije čekati sa reformama i da se hitno mora pristupiti formiranju Ministarstvo zdravstva BiH koje bi preduzelo odgovarajuće mjere na uklanjanju, ili bar ublažavanju, posljedica ovakvog lošeg stanja, te stvaranju pretpostavki za budući razvoj cjelokupnog sistema, a na taj način i za veći nivo zdravstvene zaštite stanovništva u cijeloj državi Bosni i Hercegovini.

Pretplatite se na BH-Reporter

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Dobrodošli na BHReporter

Izgleda da upotrebljavate program za blokiranje oglasa. Sadržaj našeg portala za sve čitatelje je u potpunosti besplatan. Stoga, jedini izvor prihoda našeg portala su oglasi koji omogućava kontinuiran i neometan rad redakcije te osiguravaju nezavisno i nepristrasno novinarstvo.