Kako je osnivač Zooma stvorio platformu koju koristi cijeli svijet, a da mu to uopće nije bio plan

Britanski premijer Boris Džonson (Boris Johnson) podijelio je na Twitteru fotografiju sa svog prvog virtuelnog sastanka kabineta.

Crvene zastave za sajber sigurnost odmah su iskočile. Cijeli ekrani nekih sekretara kabineta bili su vidljivi, mogli su se vidjeti na kojoj platformi kabinet radi sa svojim računarima, i što je najstrašnije, ID sastanka bio je vidljiv svima.

Značaj trenutka nije izgubljen za tim u Zoomu, platforme preko koje se odvijao taj video sastanak.

– To je bio veliki “aha” trenutak – rekao je član odbora kompanije Zoom Santi Subotovski za CNN Business.

Zoom je prerastao u izuzetno profitabilno preduzeće koje prodaje softver preduzećima da bez problema održavaju virtualne sastanke iz cijelog svijeta ili da izvršni direktor komunicira sa udaljenom radnom snagom. Sastanak britanske vlade nikada nije bio u planu.

Ali za Erika Juana (Eric Yuan), 50-godišnjeg osnivača i izvršnog direktora kompanije Zoom, Džonsonov twitt je taj koji je promijenio sve.

– Ovo je bio naš poziv za uzbunu – rekao je Juan za CNN Business tokom intervjua preko Zuma iz njegovog doma u San Hoseu u aprilu.

Juan krivi sebe što nije predvidio da će korisnici možda željeti da dijele snimak ekrana sastanka. Za njegove poslovne klijente dijeljenje snimka ekrana sastanka odbora bilo bi nezamislivo.

Ali poslovni klijenti više nisu bili njegova jedina briga. Svijet je postao njegova mušterija. U roku od sedam dana, Zum je izbacio ažuriranje koje bi sakrilo ID sastanka od pogleda. Ali za Juana i njegov tim u Zoomu šteta je tek počela. 

Juan je napravio Zoom kako bi udovoljio svojim kupcima – a godinama je to značilo davati svojim poslovnim klijentima visokokvalitetnu platformu za video konferencije koja je bila jednostavna za upotrebu.

Zoom može da radi u bilo kom pregledaču

– Sada Zoom nije samo kompanija za poslovnu komunikaciju, odjednom postaje i infrastrukturna kompanija – rekao je Juan.

Od pandemije, Juan je imao malo vremena da uživa u umnožavanju bogatstva svoje porodice (na kraju je 19 milijardi dolara, prema Forbsu). April smatra jednim od najstresnijih vremena u svom životu, koje se sastojalo od tri stvari: zoomiranje, jedenje i spavanje, a za posljednju jedva da je i imao vremena.

– Imao sam nekoliko neprospavanih noći – rekao je Juan.

Internet revolucija

Koje je pitanje mučilo izvršnog direktora kompanije – koja sada vrijedi više nego dvostruko od General Motorsa – da nije mogao da spava noću? Juan je odgovorio:

– Kako smo stigli ovde?

Juan je odrastao u provinciji Šandong u Kini u, kako je opisuje, porodici srednje klase. Dijete geoloških inženjera, Juan je bio prosječan student koji je studirao računarstvo, a nakon rada u Japanu, odlučio je da želi da dođe u centar tehnoloških inovacija: Silicijumsku dolinu.

– Želio sam da prihvatim taj prvi talas internet revolucije – rekao je Juan.

Podnio je zahtjev za vizu H-1B za dolazak u Ameriku, ali je odbijen. A onda ponovo odbijen. I ponovo. Juan se prijavio osam puta prije nego što je primljen u Sjedinjene Države. 

U Silicijumsku dolinu je ušao 1997. godine, tokom prvog internet buma. Želio je da uđe u prizemlje živahnog startapa. Pronašao ga je u VebEku, mladoj kompaniji – bio je među prvih 20 angažmana – čiji je cilj bio da se brzo povećaju mogućnosti propusnog opsega koje se koriste u mrežne sastanke na kojima možete lako i jeftino dijeliti ekran radne površine.

Juan, koji je u trenutku dolaska imao 27 godina, uklopio se u globalnu radnu snagu VebEk-a, ali zatečen je nesposobnošću da govori engleski jezik. Iako je mogao da razumije razgovore oko sebe, kaže da nije mogao da učestvuje.

Iako Juan nije mogao da kontroliše kako drugi razumiju njegov engleski, fokusirao se na ono što je mogao da kontroliše: na svoj rad.

Osnivanje zooma

Juan je napustio Cisco 2011. godine, zajedno sa oko 40 kineskih inženjira VebEk-a. Početno finansiranje njegove nove kompanije dolazilo je od njegovih poznanika i bivših kolega, uključujući Subrah Iiar.

– Da mi je rekao da šalje osobu na Mars, stavio bih novac – seća se Iiar. 

Uz finansiranje i osoblje, Juan bi mogao da lansira svoju novu bebu: Zoom.

– Nije pokušao da ga revolucioniše. Samo ga je učinio boljim i jeftinijim, kvalitetnijim i jednostavnijim i fokusiranim na video – rekao je Najt, koji je VebEk napustio malo pre Juana.

Pre svega, Juan je želeo da obraduje svoje kupce.

– Želio sam da se pridružim kompaniji u kojoj sam se svako jutro budio i osećao srećnim, želio sam da napravim bolje rješenje za pružanje sreće kupcima VebEk-a – rekao je Juan.

Ispostavilo se, ono što kupce video konferencija raduje su stvari o kojima ne moraju da razmišljaju. Niko ne želi da preuzme aplikaciju ili se prijavi za račun ako ne mora. Oni samo žele da stvar uspije. Ali pitajte bilo kog inženjera i oni će vam reći da pravljenje jednostavnog proizvoda nikada nije jednostavno.

– U proizvod morate ugraditi mnogo discipline – rekao je Oded Gal, bivši veteran VebEka, koji sada radi zajedno sa Juanom u Zoomu kao njegov glavni direktor za proizvode.

Zoom svako može da koristi

Iako je otkrivanje načina uspostavljanja skalabilnih video poziva bilo zastrašujući izazov, za Juanov Zoom tim to je bila samo polovina uspjeha. Morali su i Zoom učiniti takvim da bi svako mogao da ga koristi. Toliko lako da usrećuje njegove kupce.

Zoom može da radi u bilo kom pregledaču. Ne bi bilo potrebno da prilagodite postavke zaštitnog zida. I za razliku od VebEk sastanaka, sa njihovim teško zapamćenim ID-ovima sastanaka, Zoomu bi se moglo pristupiti jednostavnom vezom. 

– Rješavanje tog korisničkog trvenja … u tehnološkom svijetu je vrsta svetog grala – rekla je Bet Kindig, tehnološki analitičar u beth.technologi.

Zoom se širi

Juanov plan za Zoom bio je da otme kupce VebEk-a. Da bi privukao nove korisnike, Zoom je počeo da nudi besplatnu verziju svog proizvoda. Sastanci kraći od 40 minuta sa do 100 korisnika bili bi besplatni za upotrebu.

Juan se kladio da će što više korisnika pokušati sa Zoomom, preduzeća videti da to radi bolje od VebEk-a i da će na kraju platiti za prelazak na njegov novi proizvod.

Takav zoomov model omogućio mu je ulaz na prepuno tržište gdje su mu konkurencija bile neke od najvećih kompanija na svijetu.

– Svi su imali Cisco VebEk ili su imali Microsoft Suite – rekao je Kindig.

– Ali svi su koristili Zoom zbog toga što je bilo lako poslati taj link.

Tehnološke kompanije, nadahnute Zoomovom jednostavnošću i efikasnošću, prijavile su se za premium Zoom pretplate. Za nekoliko kratkih godina, Zoom je postao lider na tržištu video konferencija, a nakon uspješnog izlaska na berzu 2019, Juan je višestruko postao milijarder.

Ali dogodila se smiješna stvar na putu ka dominiranju na B2B tržištu daljinskih video konferencija: globalna pandemija pretvorila je Zoom u ime domaćinstva.

Kada se svijet ugasio za nekoliko sedmica, svaka institucija, svaka škola, svaki fakultet, svaka porodica sada su očajnički tražili način komunikacije.

– Ne ulazite u pandemiju sa rješenjem za video konferencije kakvo biste željeli da imate. U pandemiju uđete sa rješenjem za video konferencije koje imate – rekao je Bil Markzak, istraživač u Citizen Lab.

Tokom nevjerovatnog mjeseca rasta podstaknutog koronavirusom, promet Zooma je u maju porastao i do 3.000 posto.

Dnevni avaz