Jačanje međuparlamentarne i međuinstitucionalne saradnje s ciljem prevencije i sprečavanja nasilja nad ženama i nasilja u porodici

U okviru obilježavanja “16 dana aktivizma protiv rodno zasnovanog nasilja” u Tuzli je danas održana sjednica na temu: “Mehanizmi zaštite od nasilja u porodici i nasilja nad ženama u Tuzlanskom kantonu”.

Sjednicu su, uz podršku Misije OSCE-a u BiH, organizovale Komisija za jednakopravnost spolova i Komisija za pravdu, ljudska prava i građanske slobode Skupštine Tuzlanskog kantona, a među učesnicima su bili i: predstavnici radnih tijela Parlamenta Federacije BiH, Gender centra Federacije BiH, pravosudnih institucija, nevladinih organizacija i Koordinacionog tima za praćenje realizacije Akcionog plana za prevenciju i borbu protiv nasilja u porodici Tuzlanskog kantona.

Cilj je bio jačanje međuparlamentarne i međuinstitucionalne saradnje, te razmjena iskustava o izazovima i trenutnom stanju na polju sprečavanja nasilja nad ženama i nasilja u porodici, naročito s aspekta usvajanja i provedbe novog zakonodavnog okvira. Nakon sadržajne i konstruktivne diskusije usvojeni su sljedeći zaključci:

  1. Novi Zakon o zaštiti od nasilja u porodici i nasilja prema ženama u FBiH („Službene novine Federacije BiH“, broj: 19/25) pruža dobru osnovu i omogućava efikasniju i sveobuhvatniju zaštitu žrtava nasilja, ali je njegova primjena na terenu u velikoj mjeri otežana zbog nedostataka potrebnih podzakonskih akata i izostanka edukacija za praktičare/profesionalce iz svih nadležnih institucija. Stoga se traži:

1.1 od nadležnih komisija Parlamenta Federacije BiH da insistiraju da nadležne institucije Vlade FBiH (Ministarstvo pravosuđa, Ministarstvo za rad i socijalnu politiku, Ministarstvo zdravstva kao i Ministarstvo unutrašnjih poslova) u što kraćem roku izrade sve potrebne pravilnike i stave ih u primjenu

1.2. od nadležnih institucija Vlade Federacije BiH da izrade program edukacija za praktičare/profesionalce i da, u saradnji i koordinaciji sa nadležnim kantonalnim ministarstvima, po jedinstvenoj metodologiji organizuju edukacije za predstavnike policije, centara za socijalni rad, centara za mentalno zdravlje, pravosuđa i drugih nadležnih institucija

1.3. od nadležnih institucija Vlade Federacije BiH da postupe po ranije podnesenoj inicijativi koja se odnosi na status uposlenika Centara za socijalni rad, uključujući radnopravni status, normative i uslove rada.

1.4. od Vlade Federacije BiH da poduzme korake ka uspostavljanju kriznog (privremenog) smještaja ili sigurnih kuća (skloništa) za djecu žrtve nasilja i trgovine ljudima, te da, u saradnji s kantonalnim vladama, osigura adekvatne smještajne kapacitete i dugoročne programe podrške za djecu žrtve krivičnih djela.

  1. Traži se od Vlade Tuzlanskog kantona da u što kraćem roku realizuje zaključak Skupštine Tuzlanskog kantona i pokrene aktivnosti na osnivanju Zavoda za liječenje bolesti ovisnosti u Tuzlanskom kantonu, kao i da se okončaju aktivnosti na opremanju Odjela za dječju i adolescentnu psihijatriju UKC-a Tuzla.
  2. Traži se od Vlade Tuzlanskog kantona da realizuje zaključak Skupštine Tuzlanskog kantona i da pristupi izradi akata za osnivanje Kantonalnog regionalnog centra za pružanje zaštite žrtvama nasilja u porodici i žrtvama krivičnih djela protiv spolne slobode i morala.
  3. Traži se od nadležnih institucija Tuzlanskog kantona da se, u skladu za zaključcima sjednice nadležnih komisija parlamenta Federacije BiH održane 19. novembra i mjerama iz Izvještaja o provedbi Akcionog plana za prevenciju nasilja u porodici Tuzlanskog kantona, u Budžetu Tuzlanskog kantona za 2026. planiraju sredstva za obuke profesionalaca, kao i zapošljavanje neophodnog stručnog kadra shodno definisanim standardnima i sistematizaciji radnih mjesta u institucijama koje provode Zakon o zaštiti od nasilja u porodici i nasilja prema ženama u Federaciji BiH.
  4. Traži se od institucija Vlade Kantona, gradova i općina u Tuzlanskom kantonu da, u saradnji i kontinuiranoj komunikaciji, obezbijede sredstva za zapošljavanje neophodnog stručnog kadra shodno definisanim standardnima i sistematizaciji radnih mjesta u institucijama čiji su osnivači, a koje provode Zakon o zaštiti od nasilja u porodici i nasilja prema ženama u Federaciji BiH.
  5. Traži se od nadležnih institucija Vlade Kantona, gradova i općina u Tuzlanskom kantonu, da obezbijede potrebna sredstva za osnaživanje centara za mentalno zdravlje i u saradnji sa nadležnim institucijama FBiH osiguraju obuke za provodioce psihosocijalnog tretmana sa područja Tuzlanskog kantona.
  6. Traži se od nadležnih institucija Vlade Tuzlanskog kantona da osiguraju sredstva u Budžetu Tuzlanskog kantona za 2026. za poboljšanje uslova za žrtve nasilja, njihovu djecu i svjedoke, tokom istražnih i pravosudnih radnji, te da se osigura adekvatan prostor u policijskim stanicama, Tužilaštvu i Sudu za uzimanje izjava od djece žrtava i svjedoka nasilja.
  7. Od svih nadležnih institucija, na svim nivoima, traži se uključenost, angažman i odgovornost, kao i intenzivnija međuinstitucionalna komunikacija i saradnja na iznalaženju rješenja za sve identificirane poteškoće i sistemske nedostatke u cilju efikasnije primjene propisa, zaštite i pružanja usluga svim žrtvama nasilja, te smanjenju ovog negativnog društvenog fenomena i stvaranju sigurnijeg ambijenta za cijelu zajednicu.

 

Služba Skupštine Tuzlanskog kantona